geertenlisanne.reismee.nl

Java, Bali en.. Lombok!

Hoi,
Zoals beloofd een bericht vanuit Bali! Op dit prachtige maar ook toeristische, plotseling engels sprekende, te dure eiland hebben we ons al een paar dagen goed weten te vermaken. Eerst even over de tocht naar Bromo die we in Malang hebben gedaan.
Het was vooral vermoeiend om van 0.00 tot 12.30 in een jeep te zitten over een echt onwijs bobbelige weg. Slapen zat er niet echt in. Maar het werd beloond door een prachtig uitzicht bij zonsopgang: Zo'n 4 vulkanen vlak naast elkaar met de ochtend wolken ertussen. Daarna zijn we richting de rokende krater gelopen. Je kon een heel stuk om de krater heen lopen, waarbij je eigenlijk precies op het randje liep. De terugweg hebben we ons eigen pad gecreëerd langs de helling van de krater was waardoor we al glijdend weer beneden kwamen.
Diezelfde middag zijn we in de trein gestapt voor een rit naar de rand van Java omdat we daar met de boot naar Bali konden. Het werd een 7uur durende rit tussen alle locals. Bij elke stop komen er zo'n 10 verkopers de trein in om nasi, kroepoek, drinken en andere snacks te verkopen. Van een man die wat Engels kon begrepen we dat de regering het had verboden, maar dat daar niets van aangetrokken wordt. Ergens is het ook wel irritant, want alles wordt eerst op je schoot geworpen dus ze kan er echt niet omheen. Aan de andere kant is het ook wel gewoon erg leuk! Wij waren gevallen voor wat rechthoekige dingen dat op stukken cake leek. Daar hadden we wel zin in. We waren natuurlijk veel te naïef. Het was al gek dat ze er een soort saté saus overheen gooiden, en toen we een hap namen bleken het grote stuken tofu te zijn... Ach ja heeft ook wel wat :p
Na deze lange lange dag, we waren 23 uur wakker, en hadden daarvoor maar 2 uur geslapen, kwamen we helemaal gaar aan in de place-not-to-be Bangiwangi (of iets dergelijks) en daar kwamen we ook terecht in het meest waardeloze hostel ooit. Uit het kleine hokje werden nog snel de sigarettenpeuken uit de badkamer geraapt terwijl wij keken naar de 2 dingen die vast ooit op matrassen hadden geleken. Gelukkig waren we zo moe dat we ook op deze met stof beklede planken konden slapen. De volgende ochtend was het vroeg wegwezen!
De boot was slechts een uurtje en toen was het nog een kwestie van zorgen dat we in Ubud zouden komen. Een bus zou ons in 4 uur naar denpasar brengen en vanuit daarna men we de taxi, na weer een reis dag eindelijk op bestemming!
Deze keer kwamen we terecht bij een homestay, wat wil zeggen dat we bij mensen thuis gingen slapen die een appartement oid hebben gebouwd. Onze host had 2 kamers maar wij waren de enige daar. Het was een leuk optrekje met een kleine tuin van alle drukte vandaan. Want het is er wel druk, super veel toeristen en de prijzen zijn er ook naar..
Het was wel een opluchting om even geen gebeds geschal te horen. Hier zijn ze namelijk hindoeïstisch. Heeel veel tempels en allemaal bloem offers zie je op elke hoek van de straat wat wel voor een andere sfeer zorgt.
We hebben 2 keer een tocht met de scooter gemaakt over het eiland. De eerste keer door het binnenland via de rijstvelden en het heuvelachtige landschap door naar een grote tempel. Leuk om te zien die tempel maar niet reuze indrukwekkend. De omgeving zelf was nog het mooiste! De dag erna was het plan om naar een strand te rijden, maar nadat we een kwart van de kust af waren gegaan bleek dat dat toch niet zo makkelijk was. Zandstranden waren (behalve in Iloiret-achtige plaatsen) ofwel hartstikke smerig, ofwel gevuld met grote stenen zodat liggen er niet in zat...
Diezelfde dag hebben we ons klaargemaakt voor de volgende beklimming! Om middernacht zouden we opgehaald worden om vulkaan Angung te beklimmen. Na enkele uren slaap begon om 1.30 de 4 uur durende klim, uitgerust met hoofdlamp en begeleid door een gids. Het was een hele mooie tocht, ook al zagen we niet veel. Het uitzicht op de verlichte steden werd steeds mooier. Uiteindelijk op de top aangekomen konden we bijkomen met een bak koffie en een klein ontbijt. Langzaam kwam de zon op en toen konden we eindelijk zien waar we waren: aan de rand van de diepe krater! Super mooi was het uitzicht waarbij de de rand van het eiland kon zien, de vulkanen van buureiland Lombok etc. Ook de weg naar beneden was verre van saai. De weg was langer dan we dachten en omdat het zo steil en glad was ook helemaal niet makkelijk. Uitgeput kwamen we 11 uur s ochtends weer bij onze host. Nadat hij een echt goed ontbijt had bereid konden we gaan slapen :)
daarna was het eigenlijk vooral bijkomen,want alle reis dagen en gebrek aan slaap had wel zijn tol. Bali hadden we eigenlijk wel gezien en we wilden graag naar minder dure toeristische gebieden en een fijn strand en hier bleek Lombok de uitkomst voor te zijn. Dus spontaan als we zijn zitten we nu voor 3 dagen op Lombok! En het is een waar paradijs. Lekker klein, groen, nog geen ressorts en het strand vast prachtig maar daar gaan we zo pas naar toe.. Inmiddels hebben we ook alweer nieuwe vrienden ontmoet, een stel uit Noorwegen waar we een avondje mee gekletst hebben.
Donderdag is Indonesië helaas afgelopen en vliegen we door naar Thailand!
Liefs!

P.s. voor de scherpe lezers, het eerste deel was getypt in Bali ;)