geertenlisanne.reismee.nl

Jungle, vleermuizen en busritten

Hoi allemaal!

Om 10 's avonds na een voorspoedige maar vermoeiende reis hebben we de hoofdstad van  Sumatra bereikt. Ons eerste verblijf is een muffig hostel dat gerund wordt door een paar tieners, goedkoop maar een nacht is ruim voldoende. Er blijkt namelijk geen water te zijn dus de wc en douche moeten maar even  een dagje wachten. De volgende dag werden we vroeg gewekt door luid  geweeklaag uit een toren, iets met een ochtendgebed. Best aardige stem had de beste man, maar na 20 uur reizen wilden we toch graag iets anders wakker worden. Na opnieuw ingepakt te hebben stonden we op straat, heel alleen: wat eigenlijk heel vreemd is in een miljoenen stad. Na een minibusje, een groter busje, een brommer met zijtak ( het zijn allemaal even waardeloze chauffeurs, maar als het elke keer net goed gaat en ze rijden lekker door hoor je ons niet klagen) komen we aan in een prachtig jungle paradijs. Eerst even heel lekker in een snel stromende rivier afgekoeld, samen met de enige andere aanwezigen in de rivier: jawel een nederlands stel. Die middag ook gelijk een jungle trek met een gids geboekt voor de volgende dag. Nu we op zo`n mooie plek waren begon het pas echt!
De tocht door de jungle was fantastisch; na 5 minuten hadden we de eerst aap al gespot op 1 meter afstand, het was verbazingwekkend ook nog eens een mooi aapje. Na een kwartier was het alweer raak en oerang oetang met haar jong! Super om te zien, het is ons later zelfs nog gelukt om een oerang oetang een wortel te geven met toestemming van de gids. Verder hebben in jungleriviertjes gezwommen en onder een verkoelende tropische waterval gestaan. De terugweg hebben we geraft. Toen zagen we pas echt hoe overweldigend de jungle is. Grote bebosde steile heuvels rezen op naast de rivier, overal vreemde geluiden en bomen van wel 100 meter waaraan lange lianen hingen.
Om de dag af te sluiten zijn we naar een vleermuizen grot geweest. Waar we een kleine grot verwachten was het een soort lord of the rings ervaring, grote ruimtes afgewisseld met nauwe gangetjes en grote gaten die ons een blik op de jungle gaven. Het feit dat we er als enige er waren maakte het nog mooier. Die avond hebben we samen met een welshman, een fransman en een Spanjaard en busje gecharterd voor onze volgende bestemming: het vulkanische meer danau toba. Na een gezellige maar vermoeiende en krappe (was nog een stel uit Nederland bijgekomen, dus moesten we met 7+chauffeur in een 6 persoonsbusje zitten) reis van 11 uur  zijn we zo net op een mooie backpackers plek uitgekomen, waar we na heerlijk gegeten te hebben onder live Indonesisch gitaarmuziek dit stuk posten.

Hopelijk kunnen we zo nog wat foto's uploaden!

Groetjes!