geertenlisanne.reismee.nl

Doei Indonesië, hoi Thailand

Hoi allemaal,

We horen allemaal berichten dat jullie nog altijd met handschoenen aan fietsen. In Thailand is het zowaar nog warmer en loopt het tegen de 40 graden. Zo af en toe verlangen we dan wel naar een koude Nederlandse bries. Gelukkig helpen ijsjes en koude biertjes ons er doorheen..
Tegen het einde van onze reis in Indonesië hadden we nog drie dagen om op te laden voor we naar Thailand zouden vliegen. Het was een goede keus om naar Lombok te gaan. Super rustig, nog geen resorts, ongerepte natuur en prachtige stranden met heerlijk zeewater, dat turquoise van kleur was en waar we vaak als enige waren(!), zo gingen die drie dagen snel voorbij. Volgens moesten we terug naar Bali omdat vandaar onze vlucht naar Bangkok ging. De boot terug naar Bali was de ergste trip die we meegemaakt hebben: vier uur lang snoeiharde indonesische karaoke van erbarmelijke kwaliteit, waar helaas onze oordopjes totaal niet tegen bestand waren.
We hebben die nacht overnacht in het Lloret van Bali, Kuta. Samen met een andere Nederlander hebben we toch die avond maar een van de grootste discotheken van Kuta aangedaan om wat gratis cocktailtjes te nippen (Een of andere vreemde actie om klanten te lokken).
De volgende dag kwamen we om 3 uur aan in Bangkok waar onze taxi en bus er vier uur over deden om ons bij het busstation te brengen. Ze hebben namelijk vreemde stoplichten die voor de ene kant heel lang op groen staan en voor de andere slechts 10s, teveel auto's en te kleinen wegen, en dan is 10 kilometer op eens een heel end. Uiteindelijk kwamen we om 9 uur s' avonds na zo'n 23 uur reizen over 2 dagen aan op onze bestemming Kanchanaburi. Een plaats die bekend staat om de brug over de river kwai. De brug is een gedenkplaats geworden voor de spoorlijn die krijgsgevangenen in WOII moesten aanleggen van de Japanners. We hebben de brug zelf bezocht, een grote oorlogsbegraafplaats en een museum. De dag erna zijn we naar een waterval van zeven verdiepingen geweest (dus 7 kleine watervallen bij elkaar waar je iveral kan zwemmen) met twee nieuwe Amerikaanse vrienden. Het was prachtig, we konden zelfs een heel stuk afdalen in de waterval waar het minder steil was. Ook apart was dat er allemaal vissen zwommen, oa die van de fish spa's die het eelt van de voeten eten, stil staan in het water zat er dus niet in;) het stond bekend als een van de mooiste van Thailand en het was de mooiste waterval die we hadden gezien. Het was de scooter van totaal 140 kilometer meer dan waard, zelfs de lekke band op de heenweg precies voor een repairservice in the middel of nowhere kon het niet verpesten. Een oud mannetje die geen woord Engels kon had ons toch in 15 minuten weer op de weg. De volgende dag zijn we naar Ayuthaya gegaan, een stad vol tempels en veel te veel nare straathonden die vooral toeristen op de fiets (wij) het leven zuur probeerden te maken. Onze Nederlandse fietsbenen kwamen zeker van pas toen 's avonds laat een heel elftal ons blaffend bestormde. (Zie foto's voor de rassen die waarschijnlijk direct uit de hel zijn komen lopen) Met kloppend hart kwamen we bij ons hostel aan. Vrezend voor een ander stel waar we wat mee hadden gedronken die lopend terug moesten. Gelukkig zagen we ze volgende ochtend bij het ontbijt. Ze hadden de hele troep van te voren zien staan en waren maar een blokje om gelopen. Bij daglicht hebben we gelukkig wel heel wat mooie bouwwerken mogen aanschouwen, de ene nog mythischer dan de andere.
Nu zitten we in sukothai, en andere plek die bekend staat om de mooie tempel ruïnes.

Oja, even wat verschillen tussen Thailand en Indonesië:
- in Thailand draagt iedereen normale westerse kleren, er zijn zelfs korte broeken te koop, alleen de monniken dragen hun eigen kledij
- in Thailand weten ze hoe ze netjes moeten rijden en gebruiken ze de toeter niet meer elke 5 seconden
- Indonesië was veel groener, vol met palmbomen. Hier is het droger
- mensen lachen hier minder, mijn zijn wel onwijs beleefd en daardoor schattig.
- meer toeristen in Thailand, al is het wel duidelijk laagseizoen. Ook veel die van hun pensioen genieten, het ene mannetje anders dan het andere..

Groetjes uit Thailand!