geertenlisanne.reismee.nl

Laos en Thailand

Hoi!

Nog twee weekjes te gaan, gaat snel.. Al ontmoette we een stel op huwelijksreis, die in totaal maar 2 weken hebben. Dus zo weinig is het toch weer niet. Het voelt ook een beetje alsof we nu echt op vakantie zijn, want de eilanden zijn fantastisch. Nu zijn we op Ko Phi phi, een klein eiland met 'blonde' stranden, koraal en veel vissen ( en haaien waar we gisteren mee hebben gezwommen). Rots kliffen en prachtig uitzicht. Ons 'resort' biedt een privé strand incl hangmatten, een huisje met zeezicht en super gave wandelingen door de binnenlandse jungle.
Tijdens een wandeling vanmiddag werden we eerst opgehouden door een horde apen, 3 mannetjes kwamen stoer naar ons toegelopen op het smalle jungle paadje, dus wij hebben ons toen toch maar teruggetrokken. 10 min later waren ze vertrokken naar een stiller plekje en konden we de tocht vervolgen.
Het vervoer op het eiland gaat dan ook enkel per boot, de binnenlanden zijn niet geschikt voor auto's.. Wel grappig om per boot naar je resort te worden gebracht :)

Maar goed, we hebben nog niets verteld over Laos! Het was eerst heel warm, daarna heel veel bus, toen heel gaaf. Middenin een natuurpark vol kliffen van limestone was een klein schattig traditioneel dorp. Dat wil zeggen, huisjes op palen, rondrennende honden, kippen, varkens en buffels omgeven door rijstvelden en bergen. Daar waren we niet zonder reden, er was nl een 7.5 km lange grot die op sommige plekken 100m hoog was en bekend stond als een van de engste grotten. De rivier had zich een weg gebaand door een berg en zo is de grot tot stand gekomen. Op een boot konden we de grot verkennen en halverwege uitstappen om wat verlichte stalagmieten te bekijken. Heel gaaf om zo snel door een donkere grot te gaan!
In het zuiden van Laos hebben we een 3daagse scooter trip gedaan en we hadden deze keer allebei een eigen scooter. Uit de drukke stad weg was het rustig en beklommen we gestaag het bolaven-plateau. Hier zijn allemaal koffie en thee plantages en aan aantal indrukwekkende watervallen. De wegen naar de watervallen waren modderig en glibberig en daardoor een avontuurlijk alternatief op de geasfalteerde wegen. De eerste nacht bleven we in een suf dorp dat weinig interessants te bieden had. Gelukkig was er een restaurant tegenover, helaas hadden ze 2 drukke honden en viel het licht uit. De tweede nacht was beter, Tad Lo staat bekend als chille plaats en sommigen blijven er maanden hangen. Geen idee waarom. Het was wel gezellig hoor, we ontmoetten 2 stellen die we al eerder hadden gezien en hebben samen gegeten. We zaten bij een familie die samen met de gasten wil koken en eten. Het was ook echt overheerlijk en interessant om met een local te kletsen over school dingen, kinderbijslag e.d.
Te close moet je trouwens niet worden met de locals, een facebook vriend heeft me na een paar gezellige berichten nu om geld gevraagd..

En toen vlogen we hier heen! Nog een paar eilanden voor de boeg en dan naar Bangkok vanuit waar we na wat sightseeing donderdag 11 julie naar Nederland zullen vertrekken..

Tot binnenkort!