geertenlisanne.reismee.nl

Ontspannen en (motor)fietsen aan het Tobameer

Hoi allemaal!

Nog maar een paar dagen verder, maar we hebben alweer van alles gezien en beleefd. Intussen hebben we het eiland Sumatra verlaten en zitten we in Yogyakarta, Java.

Afgelopen dagen waren we in Tuk-tuk, een plaatsje op het eiland in een van de grootste vulkaan kratermeren ter wereld. Het was er fantastisch. We zaten in een mooi hostel met tuin en gave bomen en heerlijk eten. Daar zaten ook de anderen met wie we naar het tobameer waren gegaan. Dat bleek erg gezellig, want ook de 3 jongens waren van plan om een scooter tocht over het eiland te maken. Nu is het niet zo dat er een scooter verhuur is, nee je geeft aan een random jongen aan dat je een x aantal scooters wil en er wordt in enkele minuten wat dealtjes gesloten met buren en vrienden en dan staan er in no-time scooters buiten.
Met 4 scooters (ik zat achterop bij Geert) scheurden we over het eiland. de weg was erg rustig en best goed. Wel regelmatig kuilen in de weg of stukken waar het asfalt weg was, maar het ging prima. We reden langs de groene heuvels, plantages en kerkjes en hadden natuurlijk steeds uitzicht op het meer en het vasteland. Met z'n 2en gaat het wel snel met de benzine dus moesten we na een tijdje 50 cent uitgeven voor een volle tank.. Meteen kwamen er 2 vrouwen op ons af dat ze een lift wilden naar een begrafenis en zo gingen we met 7 verder.
We hebben nog ergens in helderblauw water kunnen zwemmen en gingen toen soort naar het laatste punt van de rit: Tele een plaatsje op een heuvel waar we goed uitzicht zouden hebben op het eiland en het meer. Tijdens de klim daalde de temperatuur flink en kwamen er meer en meer wolken en jahoor het ging weer regenen. Ook al is het regenseizoen voorbij, er komen nog steeds dagelijks heftige regenbuien naar beneden zetten. Uiteraard waren wij van poncho's voorzien, maar daar hadden onze groepsgenoten niet aan gedacht. Kleumend stonden ze onder een boom te wachten. Je weet nooit hoe lang zo'n bui kan duren dus toch maar door naar de top. Dat was inderdaad niet ver meer en daar konden we schuilen. Met een Indonesisch bakkie koffie (=veel en veel te sterk) warme we op maar bedachten we ook dat als we voor het donker terug wilden zijn(en dat wil je) we ook wel zo terug moesten? Dus toen de regen wat minder heftig was begonnen we de terugtocht. Voor Geert en mij was het heerlijk, zo onder de poncho! Echter, een uur later kondigde een 2e bui zich aan zodat we bij wat mensen die aan de weg woonden moesten schuilen en de lokale palmwijn meteen even konden proeven. Een soort brooddeeg met witte wijn en veel gist. De tijd tikte natuurlijk  door zodat we bij de 3e bui besloten om door te rijden, dwars door de felle tropische regen was wel even spannend! Maar het was wel goed want nu waren we net in het donker terug.
De volgende dag wilden we even lekker bijkomen en aangezien het wel beviel hier besloten we om er een dag langer te blijven. S'avonds gingen we met een hele groep backpackers uit eten in het dorp waarbij alle verhalen werden uitgewisseld.
De derde dag werd het tijd om wat actiefs te doen en hebben we moutainbikes gehuurd. Tussen de rijstvelden, bergen en het meer over smalle paadjes fietsen was niet verkeerd. Al werden we soms wel achterna gezeten door een stel blaffende honden. Er was een hele hoge waterval en het leek ons wel wat om die van dichterbij te zien. En zo liepen we, begeleid door een Indonesische man van over de 50 op blote voeten mooi en steil en glibberig over de stenen kwamen we ook bij deze mooie plek aan.

Na drie dagen werd het helaas tijd om het eiland gedag te zeggen. Om 7h s'ochtends namen we de pond terug en zaten we met weer dezelfde jongens in de bus terug naar Medan. Het was niet minder comfortabel dan de heenweg, maar daar was ook alles wel mee gezegd. Diezelfde dag hebben we de vlucht naar Jakarta genomen. Wat een immense stad was dat zeker in de avond toen we er over heen vlogen overal waar je keek zag je de lampjes van de stad. Eenmaal op de grond was onze indruk van de stad: groot,druk, meteen weer wegwezen. Dus na een nacht namen we lekker vroeg de trein door naar Yogyakarta. De treinreis zelf was prachtig uitgestrekte rijstvelden en bergen maar er was ook een keerzijde we moesten namelijk eerst Jakarta uit en dat gebeurde door de sloppenwijken. Eenmaal in Yogyakarta hebben we een heerlijke plek gevonden om de komende dagen de culturele hoofdstad van Indonesiƫ te ontdekken: tempels, paleizen, marktjes, muziek, dans en als hoogtepunt Borobodur.

Liefs!